czwartek, 15 listopada 2012

Ford RS200 czyli miało być tak pięknie… a było za późno.



Drodzy czytelnicy, w dniu dzisiejszym postanowiłem opisać Wam kolejny pojazd zbudowany do homologacji mojej ulubionej grupy B, czyli konstrukcję Forda, model RS200.

flickr.com/photos/carpictures-dot-com

 Samochód wyprodukowano w liczbie ok. 200 egzemplarzy (wymóg FIA) w latach 1984-1986. Jak wiemy z poprzednich artykułów, rok 1986 był schyłkiem grupy B (do czego Ford RS200 bezpośrednio się przyczynił), stąd teza wysunięta w tytule.

flickr.com/photos/carpictures-dot-com



W roku 1987 Ford planował wprowadzenie modelu RS200 w wersji "Evolution". Miała ona być napędzana silnikiem BDT-E opracowany przez Briana Harta o pojemności 2137 cm³. Moc osiągana przez silnik wynosiła w zależności od źródła od 558 KM (410 kW) do 826 KM (608 kW). RS200 z najmocniejszym ustawieniem oraz odpowiednimi przełożeniem skrzyni biegów miał osiągać 100 km/h w około dwie sekundy. Samochód wyposażony miał zostać w lepsze hamulce oraz elementy zawieszenia.

Pojazd miał aspirację być najlepszym, niestety wypuszczony i dopracowany został najzwyczajniej w świecie za późno – nie miał szans osiągnąć znaczących sukcesów.

A tak wersja drogowa prezentuje się na żywo:



Ford RS200 był jednym z bardziej narowistych i trudnych do panowania rajdówek z tamtych lat, pomimo zastosowania dość skomplikowanego zawieszenia, tj niezależnego, po dwa wahacze, podwójne sprężyny śrubowe + amortyzatory oraz stabilizator poprzeczny na obie osie.

Na potwierdzenie powyższego, zachęcam do oglądnięcia przejażdżki RS200 słynnego dziennikarza motoryzacyjnego, Jeremiego Clarksona:



Sercem samochodu był silnik Cosworth o pojemności 1803ccm, z czterema zaworami na cylinder i dwoma wałkami rozrządu napędzającymi pasek zębaty i doładowanego sprężarką Garrett T3. Moc w zależności od wersji wahała się od 250KM (w wersji drogowej), poprzez 350-450KM (wersje rajdowe) do nawet 800-1000KM w wersjach specjalnych i dedykowanych.


Napęd przenoszony na cztery koła za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów, z pięcioma przełożeniami do przodu i dwutarczowe sprzęgło AP z ceramiczną wykładziną.

Wnętrze to połączenie typowej rajdówki z częściami z różnych modeli Forda z lat 80tych.

flickr.com/photos/edvvc/

Dzięki swojej popularności pojazdem można wirtualnie pojeździć w kilku znanych grach komputerowych i konsolowych, jak np. najnowszej z serii, tj. DIRT 3:


Jako ciekawostkę przedstawię ogłoszenie o sprzedaży RS200 w wersji UK, cena mówi sama za siebie:



Na zakończenie zwyczajowo zapraszam na oglądnięcie filmu poświęconego prezentowanemu samochodowi, tym razem utrzymanego w klimacie z epoki:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz