Drodzy czytelnicy, w dniu dzisiejszym postanowiłem opisać
Wam kolejny pojazd zbudowany do homologacji mojej ulubionej grupy B, czyli
konstrukcję Forda, model RS200.
![]() |
flickr.com/photos/carpictures-dot-com |
Samochód wyprodukowano w liczbie ok. 200 egzemplarzy (wymóg
FIA) w latach 1984-1986. Jak wiemy z poprzednich artykułów, rok 1986 był
schyłkiem grupy B (do czego Ford RS200 bezpośrednio się przyczynił), stąd teza
wysunięta w tytule.
![]() |
flickr.com/photos/carpictures-dot-com |
W roku 1987 Ford planował wprowadzenie modelu RS200 w wersji
"Evolution". Miała ona być napędzana silnikiem BDT-E opracowany przez
Briana Harta o pojemności 2137 cm³. Moc osiągana przez silnik wynosiła w
zależności od źródła od 558 KM (410 kW) do 826 KM (608 kW). RS200 z
najmocniejszym ustawieniem oraz odpowiednimi przełożeniem skrzyni biegów miał
osiągać 100 km/h w około dwie sekundy. Samochód wyposażony miał zostać w lepsze
hamulce oraz elementy zawieszenia.
Pojazd miał aspirację być najlepszym, niestety wypuszczony i
dopracowany został najzwyczajniej w świecie za późno – nie miał szans osiągnąć
znaczących sukcesów.
A tak wersja drogowa prezentuje się na żywo:
Ford RS200 był jednym z bardziej narowistych i trudnych do
panowania rajdówek z tamtych lat, pomimo zastosowania dość skomplikowanego
zawieszenia, tj niezależnego, po dwa wahacze, podwójne sprężyny śrubowe +
amortyzatory oraz stabilizator poprzeczny na obie osie.
Na potwierdzenie powyższego, zachęcam do oglądnięcia
przejażdżki RS200 słynnego dziennikarza motoryzacyjnego, Jeremiego Clarksona:
Sercem samochodu był silnik Cosworth o pojemności 1803ccm, z
czterema zaworami na cylinder i dwoma wałkami rozrządu napędzającymi pasek
zębaty i doładowanego sprężarką Garrett T3. Moc w zależności od wersji wahała
się od 250KM (w wersji drogowej), poprzez 350-450KM (wersje rajdowe) do nawet
800-1000KM w wersjach specjalnych i dedykowanych.
Napęd przenoszony na cztery koła za pośrednictwem manualnej
skrzyni biegów, z pięcioma przełożeniami do przodu i dwutarczowe sprzęgło AP z
ceramiczną wykładziną.
Wnętrze to połączenie typowej rajdówki z częściami z różnych
modeli Forda z lat 80tych.
Dzięki swojej popularności pojazdem można wirtualnie
pojeździć w kilku znanych grach komputerowych i konsolowych, jak np. najnowszej
z serii, tj. DIRT 3:
Jako ciekawostkę przedstawię ogłoszenie o sprzedaży RS200 w
wersji UK, cena mówi sama za siebie:
Na zakończenie zwyczajowo zapraszam na oglądnięcie filmu poświęconego
prezentowanemu samochodowi, tym razem utrzymanego w klimacie z epoki:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz