Witam ponownie na moim blogu.
Dzisiaj przedstawię Wam samochód do którego mam wybitny
sentyment - Renault Maxi 5 Turbo. Moim pierwszym - własnym samochodem był
Renault 5 – wprawdzie rocznik 1990 1.4 3DR Campus, niemniej byłem
przeszczęśliwy.
Wersja turbo powstała, docelowo celem startów francuskiego
producenta w rajdowej grupie B, w roku 1980 .
Jak większość aut tego typu była konstrukcją rurową z
kompozytowym nadwoziem i centralnie umieszczonym silnikiem.
Na pierwszy rzut oka wyróżniają się potężne poszerzenia z
tyłu pojazdu – służące doprowadzaniu powietrza do jednostki napędowej oraz
kryjące szerokie koła napędowe.
![]() | |
Żródło : wikipedia.pl |
Silnik to 4-ro
cylindrowy, pojemność 1397cm3,
doładowany chłodzoną powietrzem turbiną Garrett osiągał w wersji drogowej ok.
200KM, a w wersjach wyścigowych ok. 350KM (w zależności od zestrojenia, paliwa
etc.).
4 maja 1985 roku Ragnotti i Thimonier stanęli na podium Tour
de Corse, a kilka miesięcy później Touren i Neyron triumfowali w Cevennes. W
marcu 1986 roku Mouthinio i Fortes zwyciężyli w Rajdzie Portugalii.
![]() | ||
Źródło: wikipedia.pl |
W ramach ciekawostki pragnę powiedzieć, iż producentowi
udało się wypuścić model w sporej liczbie egzemplarzy (w ciągu 6 lat powstało 1
820 Renault Turbo i 3 167 egzemplarzy Turbo 2), a co za tym idzie, są do
kupienia za „rozsądne” pieniądze:
Na zakończenie, zapraszam na film hołdujący temu wspaniałemu
pojazdowi, miłego oglądania:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz