czwartek, 27 września 2012

Renault Maxi 5 Turbo czyli francuski pocisk b-grupowy odcinek drugi



Witam ponownie na moim blogu.

Dzisiaj przedstawię Wam samochód do którego mam wybitny sentyment - Renault Maxi 5 Turbo. Moim pierwszym - własnym samochodem był Renault 5 – wprawdzie rocznik 1990 1.4 3DR Campus, niemniej byłem przeszczęśliwy.

Wersja turbo powstała, docelowo celem startów francuskiego producenta w rajdowej grupie B, w roku 1980 .

Jak większość aut tego typu była konstrukcją rurową z kompozytowym nadwoziem i centralnie umieszczonym silnikiem.

Na pierwszy rzut oka wyróżniają się potężne poszerzenia z tyłu pojazdu – służące doprowadzaniu powietrza do jednostki napędowej oraz kryjące szerokie koła napędowe.

Żródło : wikipedia.pl




Silnik to  4-ro cylindrowy,  pojemność 1397cm3, doładowany chłodzoną powietrzem turbiną Garrett osiągał w wersji drogowej ok. 200KM, a w wersjach wyścigowych ok. 350KM (w zależności od zestrojenia, paliwa etc.).




Konstrukcja Renault wprawdzie nie była tak utytułowana jak Peugeot – niemniej jednak można ją spokojnie nazwać równie udaną, pomimo znaczącej różnicy w napędzie – Peugeot 4x4, Renault RWD (napęd na koła tylne).


4 maja 1985 roku Ragnotti i Thimonier stanęli na podium Tour de Corse, a kilka miesięcy później Touren i Neyron triumfowali w Cevennes. W marcu 1986 roku Mouthinio i Fortes zwyciężyli w Rajdzie Portugalii.

Źródło: wikipedia.pl



W ramach ciekawostki pragnę powiedzieć, iż producentowi udało się wypuścić model w sporej liczbie egzemplarzy (w ciągu 6 lat powstało 1 820 Renault Turbo i 3 167 egzemplarzy Turbo 2), a co za tym idzie, są do kupienia za „rozsądne” pieniądze:



Na zakończenie, zapraszam na film hołdujący temu wspaniałemu pojazdowi, miłego oglądania: 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz