Witam kochani czytelnicy. Zgodnie ze złożoną w poprzednim
artykule obietnicą, dzisiaj prezentuje jeden z moich ulubionych pojazdów
stworzonych do homologacji grupy B – Peugeot 205 Turbo 16.
Samochód na pierwszy rzut oka wygląda prawie jak „normalny”
mały lew, wprawne oko jednak zauważy, że to na co patrzy to unikat i
fascynujący samochód z wielką sportową duszą.
![]() |
Fot. flickr.com/photos/donebythehandsofabrokenartist |
Zagłębiając się w szczegóły, okazuje się, iż poza drzwiami,
niektórymi szybami i przednimi reflektorami które są wspólne dla całej rodziny
205, reszta to skrajnie zaawansowany pojazd oparty na konstrukcji rurowej oraz
nadwoziu z otwieraną do góry tylną częścią pod którą umieszczony był centralnie
silnik.
Jednostka napędowa to konstrukcja 4 cylindrowa z 16-to
zaworową głowicą i turbiną, konstrukcji a jakże – Garrett’a.
Pojemność 1775cm3 (niektóre źródła podają 1774/1773cm3)
generowała w wersji drogowej ok. 200KM, wersje rajdowe osiągały nawet 450KM
przy wadze ok. 900kg (CZTERYSTA PIĘĆDZIESIĄT KONI MECHANICZNYCH z 1.8 w 198x
r.).
Pojazd posiadał napęd na 4 koła a konstruowany był wspólnie
z firmą Talbot.
O osiągach z przyzwoitości lepiej nie wspominać.
![]() |
Fot. flickr.com/photos/robadob |
205 był jednym z najlepszych samochodów tamtych czasów, jego
sława w grupie B jest niepodważalna, dzięki takiemu kierowcy jak Ari Vattanen
zwyciężył Rajdowe Mistrzostwa Świata oraz Rajd Dakar (w 1987r.).
Peugeot wersji cywilnych wypuścił w początkowej fazie, zgodnie z zaleceniami homologacji, około 200 (ostatecznie kilkaset sztuk opuściło fabrykę), jednak dzięki sukcesom rajdowym sprzedaż pozostałych modeli również mocno wzrosła.
Historia Turbo 16 kończy się wraz z likwidacją Grupy B lecz
dzięki urokowi i fascynującemu połączeniu brutalnej siły i niepozornego
wyglądu, żyje w sercach fascynatów takich jak ja, do dnia dzisiejszego.
Na zakończenie jak zwykle filmik:
Zapraszam na kolejny artykuł już wkrótce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz