Witam ponownie na moim blogu Szanowni Czytelnicy,
Dzisiaj chciałbym przedstawić Wam nie samochód, ale całą
ideologię która doprowadziła do powstawia kilkunastu fascynujących modeli i
przyczyniła się do powstania kilkuset albo i więcej – mowa o rajdowej Grupie
„B”.
Powstała w roku 1982 jako oczywiste rozwinięcie wyścigu
zbrojeń niemieckiej, francuskiej i włoskiej
motoryzacji przy akompaniamencie anglików i kilku innych.
Początkowo - po wprowadzeniu przez FISA nowej grupy –
startowały w niej auta poprzedniej epoki, min. Stratos, Fiat 131, Escort, Audi
Quattro (nie mylić ze Sport Quattro) etc.
Szybko okazało się, iż producenci którzy nie byli
praktycznie niczym ograniczani względem możliwości puścili wodzę fantazji.
Tak powstały 900 kilogramowe 400konne potwory o konstrukcji
rurowej, nadwoziu o kevlaru i przyspieszeniu 0-100km/h poniżej 3s. ale i
niestety niekoniecznie stabilnej trakcji (przypomnijmy, że w tamtych czasach
nie były stosowane żadne systemy kontroli).
Po latach wielu kierowców opisywało auta homologowane do B
grupy jako niemożliwe do utrzymania w ryzach na więcej niż 90% pomimo
wprowadzenia na potrzeby konstrukcji napędów na 4 koła.
Logicznym następstwem powyższych faktów było wzrastające
niebezpieczeństwo startów zarówno dla kierujących jak i fanów (kto pamięta rozstępujący się tłum
przed pędzącym autem?).
Pierwsze poważne nieszczęście miało miejsce w 1985r. i
skutkowało śmiercią Attilio Bettega.
Po kolejnym w 1986r. kiedy zginęło trzech kibiców i niedługo
potem Henri Toivonen wraz z pilotem Sergio
Cresto władze FISA wydały zakaz startów rajdowej Grupie B w kolejnym roku.
Niedobitki super samochodów próbowały swoich sił min. a
słynnym amerykańskim wyścigu Pikes Peak uznawanym za jeden w
niebezpieczniejszych na świecie.
W ramach ciekawostki nadmienię, iż jednym z kierowców
najszybszej grupy rajdowej świata była Pani Michèle
Mouton która łamała wszelkie stereotypy kobiety za kierownicą.
Na zakończenie uspokajam zdziwionych „Dlaczego on nie
wspomina o samochodach?” – spokojnie - będzie o rajdówkach, ich wersjach
drogowych etc.
Będzie dużo, ciekawe i może nawet zaskakująco.
Zapraszam…
“WRC is for
boys
Group B was
for men”
Juha
Kankkunen
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz