środa, 5 września 2012

Rajdowa grupa B czyli wariactwo na kółkach



Witam ponownie na moim blogu Szanowni Czytelnicy,


Dzisiaj chciałbym przedstawić Wam nie samochód, ale całą ideologię która doprowadziła do powstawia kilkunastu fascynujących modeli i przyczyniła się do powstania kilkuset albo i więcej – mowa o rajdowej Grupie „B”.

Powstała w roku 1982 jako oczywiste rozwinięcie wyścigu zbrojeń niemieckiej, francuskiej i włoskiej  motoryzacji przy akompaniamencie anglików i kilku innych.

Początkowo - po wprowadzeniu przez FISA nowej grupy – startowały w niej auta poprzedniej epoki, min. Stratos, Fiat 131, Escort, Audi Quattro (nie mylić ze Sport Quattro) etc.
Szybko okazało się, iż producenci którzy nie byli praktycznie niczym ograniczani względem możliwości puścili wodzę fantazji.

Tak powstały 900 kilogramowe 400konne potwory o konstrukcji rurowej, nadwoziu o kevlaru i przyspieszeniu 0-100km/h poniżej 3s. ale i niestety niekoniecznie stabilnej trakcji (przypomnijmy, że w tamtych czasach nie były stosowane żadne systemy kontroli).


Po latach wielu kierowców opisywało auta homologowane do B grupy jako niemożliwe do utrzymania w ryzach na więcej niż 90% pomimo wprowadzenia na potrzeby konstrukcji napędów na 4 koła.

Logicznym następstwem powyższych faktów było wzrastające niebezpieczeństwo startów zarówno dla kierujących  jak i fanów (kto pamięta rozstępujący się tłum przed pędzącym autem?).

Pierwsze poważne nieszczęście miało miejsce w 1985r. i skutkowało śmiercią Attilio Bettega.
Po kolejnym w 1986r. kiedy zginęło trzech kibiców i niedługo potem Henri Toivonen wraz z pilotem Sergio Cresto władze FISA wydały zakaz startów rajdowej Grupie B w kolejnym roku.

Niedobitki super samochodów próbowały swoich sił min. a słynnym amerykańskim wyścigu Pikes Peak uznawanym za jeden w niebezpieczniejszych na świecie.

W ramach ciekawostki nadmienię, iż jednym z kierowców najszybszej grupy rajdowej świata była Pani Michèle Mouton która łamała wszelkie stereotypy kobiety za kierownicą.

Na zakończenie uspokajam zdziwionych „Dlaczego on nie wspomina o samochodach?” – spokojnie - będzie o rajdówkach, ich wersjach drogowych etc.

Będzie dużo, ciekawe i może nawet zaskakująco.

Zapraszam…

“WRC is for boys
Group B was for men”
 Juha Kankkunen


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz