środa, 17 października 2012

GAZ M73 czyli prawdopodobnie pierwszy SUV na świecie

Czytelnicy moi drodzy,

dzisiaj mała przerwa od rajdówek i zajmiemy się prototypowym autem produkcji……rosyjskiej (a konkretnie ZSRR).

Prototyp pojazdu wyprodukowany w 1955 roku w fabryce Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod został stworzony na potrzeby mieszkańców wsi, terenów leśnych etc.

GAZ miał powstać w dwóch wersjach nadwoziowych pickup oraz coś na kształt coupe, oba widoczne na poniższym zdjęciu:

Źródło: http://www.autogallery.org.ru

Pojazd miał posiadać podwozie GAZ’a 69, silnik Moskwicza oraz trzybiegową skrzynie biegów.

Silnik o pojemności skokowej 1220 (lub 1360) ccm dysponował mocą 35KM przy 4500obr./min, inne źródła podają silnik Pobieda 2120 ccm i moc 52KM - jaka jest prawda, już się chyba nie dowiemy. Możliwe, że wyszły prototypy w różnych wersjach silnikowych.


Pomimo małej mocy skutecznie radził sobie z przemieszczaniem całości dzięki niskiej masie własnej samochodu.

Prędkość maksymalna wynosić miała 95km/h.

Źródło: http://4.bp.blogspot.com
 Dokładna historia modelu jest mi nie znana, niemniej można domniemywać iż jak większość ciekawych pomysłów bloku wschodniego przegrał z łatwymi do wyprodukowania łowcami odznaczeń  dla konstruktorów i ich zwierzchników.

Wiadomo natomiast, że na podstawie prototypu GAZ’a M73 konstruktorzy Moskwicza opracowali Moskwicze 410 i 411 produkowane seryjnie w niedużych ilościach


Niestety nie zachowały się żadne materiały filmowe z testów M73 dlatego na zakończenie zapraszam na ciekawe filmy z GAZ’em M72 czyli hybrydą Pobiedy M20 ramą i mostami GAZ’a 69, który był wcześniejszym projektem radzieckiej fabryki, tzw. starszym, większym bratem, produkowanym w latach 1955-1958:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz