dzisiaj mała przerwa od rajdówek i zajmiemy się prototypowym
autem produkcji……rosyjskiej (a konkretnie ZSRR).
Prototyp pojazdu wyprodukowany w 1955 roku w fabryce Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod został
stworzony na potrzeby mieszkańców wsi, terenów leśnych etc.
GAZ miał powstać w
dwóch wersjach nadwoziowych pickup oraz coś na kształt coupe, oba widoczne na
poniższym zdjęciu:
![]() |
Źródło: http://www.autogallery.org.ru |
Pojazd miał posiadać
podwozie GAZ’a 69, silnik Moskwicza oraz trzybiegową skrzynie biegów.
Silnik o pojemności
skokowej 1220 (lub 1360) ccm dysponował mocą 35KM przy 4500obr./min, inne źródła podają silnik Pobieda 2120 ccm i moc 52KM - jaka jest prawda, już się chyba nie dowiemy. Możliwe, że wyszły prototypy w różnych wersjach silnikowych.
Pomimo małej mocy skutecznie
radził sobie z przemieszczaniem całości dzięki niskiej masie własnej samochodu.
Prędkość maksymalna
wynosić miała 95km/h.
![]() |
Źródło: http://4.bp.blogspot.com |
Dokładna historia
modelu jest mi nie znana, niemniej można domniemywać iż jak większość ciekawych
pomysłów bloku wschodniego przegrał z łatwymi do wyprodukowania łowcami
odznaczeń dla konstruktorów i ich
zwierzchników.
Wiadomo natomiast,
że na podstawie prototypu GAZ’a M73 konstruktorzy Moskwicza opracowali
Moskwicze 410 i 411 produkowane seryjnie w niedużych ilościach
Niestety nie
zachowały się żadne materiały filmowe z testów M73 dlatego na zakończenie
zapraszam na ciekawe filmy z GAZ’em M72 czyli hybrydą Pobiedy M20 ramą i
mostami GAZ’a 69, który był
wcześniejszym projektem radzieckiej fabryki, tzw. starszym, większym bratem,
produkowanym w latach 1955-1958:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz