czwartek, 27 września 2012

Renault Maxi 5 Turbo czyli francuski pocisk b-grupowy odcinek drugi



Witam ponownie na moim blogu.

Dzisiaj przedstawię Wam samochód do którego mam wybitny sentyment - Renault Maxi 5 Turbo. Moim pierwszym - własnym samochodem był Renault 5 – wprawdzie rocznik 1990 1.4 3DR Campus, niemniej byłem przeszczęśliwy.

Wersja turbo powstała, docelowo celem startów francuskiego producenta w rajdowej grupie B, w roku 1980 .

Jak większość aut tego typu była konstrukcją rurową z kompozytowym nadwoziem i centralnie umieszczonym silnikiem.

Na pierwszy rzut oka wyróżniają się potężne poszerzenia z tyłu pojazdu – służące doprowadzaniu powietrza do jednostki napędowej oraz kryjące szerokie koła napędowe.

Żródło : wikipedia.pl


środa, 19 września 2012

Peugeot 205 Turbo 16 czyli francuski pocisk b-grupowy odcinek pierwszy



Witam kochani czytelnicy. Zgodnie ze złożoną w poprzednim artykule obietnicą, dzisiaj prezentuje jeden z moich ulubionych pojazdów stworzonych do homologacji grupy B – Peugeot 205 Turbo 16.

Samochód na pierwszy rzut oka wygląda prawie jak „normalny” mały lew, wprawne oko jednak zauważy, że to na co patrzy to unikat i fascynujący samochód z wielką sportową duszą.

Fot. flickr.com/photos/donebythehandsofabrokenartist


Zagłębiając się w szczegóły, okazuje się, iż poza drzwiami, niektórymi szybami i przednimi reflektorami które są wspólne dla całej rodziny 205, reszta to skrajnie zaawansowany pojazd oparty na konstrukcji rurowej oraz nadwoziu z otwieraną do góry tylną częścią pod którą umieszczony był centralnie silnik.

środa, 5 września 2012

Rajdowa grupa B czyli wariactwo na kółkach



Witam ponownie na moim blogu Szanowni Czytelnicy,


Dzisiaj chciałbym przedstawić Wam nie samochód, ale całą ideologię która doprowadziła do powstawia kilkunastu fascynujących modeli i przyczyniła się do powstania kilkuset albo i więcej – mowa o rajdowej Grupie „B”.

Powstała w roku 1982 jako oczywiste rozwinięcie wyścigu zbrojeń niemieckiej, francuskiej i włoskiej  motoryzacji przy akompaniamencie anglików i kilku innych.

Początkowo - po wprowadzeniu przez FISA nowej grupy – startowały w niej auta poprzedniej epoki, min. Stratos, Fiat 131, Escort, Audi Quattro (nie mylić ze Sport Quattro) etc.
Szybko okazało się, iż producenci którzy nie byli praktycznie niczym ograniczani względem możliwości puścili wodzę fantazji.

Tak powstały 900 kilogramowe 400konne potwory o konstrukcji rurowej, nadwoziu o kevlaru i przyspieszeniu 0-100km/h poniżej 3s. ale i niestety niekoniecznie stabilnej trakcji (przypomnijmy, że w tamtych czasach nie były stosowane żadne systemy kontroli).